-
Lakisääteinen tilintarkastus
Lakisääteisen tilintarkastuksen keskeisin tehtävä on varmentaa, että yrityksen tilinpäätöksessä esitetty taloudellinen informaatio on paikkansapitävää ja linjassa lainsäädännön kanssa.
-
IT-tarkastus ja muut varmennuspalvelut
Tarjoamme korkeatasoista IT-tarkastusta, sekä hoidamme muut varmennustoimeksiannot, kuten TEKES -tilitysten tarkastukset.
-
IFRS-palvelut
Yhteistyössä kansainvälisen verkostomme kanssa voimme tarjota käyttöösi laajaa IFRS ja US GAAP-osaamista.
-
Transaction advisory services
Ostajan due diligence -selvitys antaa kattavan kuvan järjestelyn kohteena olevan yrityksen taloudellisesta tilasta, vähentäen epäonnistuneen yrityskaupan riskiä. Vendor due diligence -selvitys tarjoaa itsenäisen näkemyksen liiketoiminnasta sekä myyjälle että ostajalle, edesauttaen myyntiprosessin sujuvuutta.
-
Arvonmäärityspalvelut
Arvonmääritys tarjoaa itsenäisen/riippumattoman näkemyksen yhtiön tai muun omaisuuserän arvosta. Arvonmäärityksen käyttökohteet ovat laajoja ja arvonmääritysten tarve lisääntyy jatkuvasti taloudellisen raportoinnin vaatimusten kasvaessa.
-
Corporate finance
Toimimme eri kokoisten yritysten neuvonantajana, oli kyseessä omistajien strateginen neuvonanto, yrityksen tai sen osan myynti tai osto, MBO/MBI -järjestely tai rahoituksen hankkiminen.
-
Kansainvälinen verotus
Kansainväliset tilanteet ovat Grant Thornton - ketjun erityinen vahvuus. Meitä on yli 68 000 työntekijää 138 maassa, joten asiantuntemuksemme kansainvälisen verotuksen saralla on kattava.
-
Siirtohinnoittelu
Maailmanlaajuisen kaupankäynnin kasvaessa siirtohinnoittelusta on tulossa yhä merkittävämpi verokysymys kansainvälisissä yrityksissä.
-
Henkilöverotus ja ennakkoperintä
Työmarkkinoihin ja palkkaukseen liittyvät verokysymykset vaativat niin koti- kuin ulkomaiseltakin yritykseltä paljon erityisosaamista ja kokonaisuuksien hallintaa mm. verolainsäädännön ja eri työskentelymaiden verosopimusten osalta.
-
Yritysverotus ja yrityksen verosuunnittelu
Miten yrityskauppa tai sukupolvenvaihdos voidaan toteuttaa verotehokkaasti? Voiko yrityksen verosuunnittelu auttaa verorasituksen pienentämisessä?
-
Arvonlisäverotus
Palvelemme yritystänne niin arvonlisäverokysymyksissä kuin muissakin välillisen verotuksen kysymyksissä, kuten tulli-, autovero- ja vakuutusmaksuverokysymyksissä.
-
Palkkahallinto
Tarjoamme laadukkaita palkkahallinnon palveluratkaisuja niin kotimaisille kuin kansainvälisille erikokoisille yrityksille.
-
Kirjanpito
Tarjoamme laadukkaita kirjanpitopalveluita niin kotimaisille kuin kansainvälisille erikokoisille ja yhtiömuodoltaan erilaisille yrityksille.
-
Sisäinen tarkastus
Laadukas sisäinen tarkastus auttaa johtoa paitsi riskinhallinnassa, myös prosessien tehostamisessa ja liiketoimintastrategioiden menestyksekkäässä läpiviennissä.
-
Forensic -palvelut
Väärinkäytökset ja riita-asiat
-
Asiantuntijalausunnot
Kokeneet asiantuntijamme ovat tarjonneet asiantuntemustamme oikeudenkäynneissä, riita-asioiden selvittelyissä ja toimineet asiantuntijatodistajina oikeudessa.
-
Health Check
Haluamme olla tukenasi liiketoimintasi kehityksessä. Health Check -tarkastuksessa käymme läpi eri palveluihin erikoistuneiden asiantuntijoidemme kanssa yrityksesi tämänhetkisen riskienhallinnan tilan, kartoitamme potentiaalisia riskejä ja annamme toimintasuosituksia riskien hallintaan.

-
Kestävyysraportointi ja sen varmentaminen
Kestävän kehityksen raportointiin kohdistuvat vaatimukset ovat lisääntyneet, ja yhä useammat yritykset viestivät kestävyydestään vuosiraportointinsa yhteydessä. Autamme sinua vastaamaan tuoreimman lainsäädännön vaatimuksiin.
-
Vastuullisuus- ja kestävyysneuvonta
Kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseen tarvitaan suunnitelma. Tarjoamme neuvontaa kestävyystyön ohjauksessa auttaen yritystäsi asettamaan selkeät tavoitteet sekä tunnistamaan ympäristö-, sidosryhmäriskejä.
-
Projektinhallintapalvelut
Digitaalisella aikakaudella projektinhallinnalla on keskeinen rooli menestyksen edistämisessä.
-
Kyberturvallisuus
Kun meillä on yhdessä selkeä näkemys prosesseista, voimme suunnitella tietoturvakehyksen, joka on linjassa yrityksesi tavoitteiden kanssa.
-
Uratarina Satu Peltonen
"Grant Thorntonilla on mielestäni loistavat mahdollisuudet uralla etenemiseen: kaikki riippuu omasta halusta ja innokkuudestasi. " Satu Peltonen, KHT, Partner
-
Uratarina Kaisa Halsas
"Grant Thorntonilla työelämän ja perhe-elämän yhteensovittaminen on mahdollista ja mutkatonta." Kaisa Halsas, Marketing Specialist
-
Uratarina Ida Tonteri
"Erityisen hienoa on ollut se, ettei työtehtävät rajoitu vain yhteen verotuksen osa-alueeseen, vaan olen saanut kokeilla laajasti erilaisia tehtäviä." Ida Tonteri, Tax Trainee 2025
-
Uratarina Ann-Flora Alexa
"Grant Thornton on työpaikkana joustava ja ymmärtäväinen – mutta samalla se tarjoaa sopivasti haastetta ja kannustaa kehittymään." Ann-Flora Alexa, Audit Trainee 2024
-
Uratarina Mona af Forselles
"Parasta on ollut se, että jokainen työpäivä on aika erilainen" Mona af Forselles, Audit Trainee 2023
-
Uratarina Joakim Jousisto
”Parasta täällä on hyvä työilmapiiri." Joakim Jousisto, Audit Trainee 2021

Ehdotetut muutokset Omnibus-paketissa koskevat kolmea keskeistä sääntelykokonaisuutta: yritysten kestävyysraportointidirektiiviä (CSRD), yritysvastuudirektiiviä (CSDDD) sekä EU-taksonomia-asetuksia. Paketin keskiössä on erityisesti raportointivelvoitteiden keventäminen pienille ja keskisuurille yrityksille sekä sääntelyvarmuuden lisääminen tilanteessa, jossa EU:n on painotettava myös kilpailukykyä ja talouskasvua.
Yksi konkreettisimmista ja kiireellisimmistä ehdotuksista on niin sanottu stop-the-clock-osio, joka koskee raportointivelvoitteiden aikataulujen lykkäämistä. Euroopan parlamentti hyväksyi tämän osan ehdotuksesta 3. huhtikuuta 2025 nopeutetussa käsittelyssä. Jotta säädös astuisi virallisesti voimaan, se edellyttää vielä Euroopan unionin neuvoston muodollista hyväksyntää sekä kansallista täytäntöönpanoa kussakin jäsenvaltiossa.
Mitä "stop-the-clock" tarkoittaa käytännössä?
Parlamentin hyväksymä stop-the-clock-ehdotus siirtää seuraavia sääntelyvelvoitteiden aikatauluja:
- CSRD:n raportointivelvoitteet siirtyvät kahdella vuodella niiden suurten yritysten osalta, jotka eivät ole vielä aloittaneet raportointia, sekä sellaisten pienten ja keskisuurten yritysten (pk-yritysten) osalta, jotka kuuluvat direktiivin soveltamisalaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että raportointivelvollisuus siirtyy:
- vuodesta 2025 vuoteen 2027, ja
- vuodesta 2026 vuoteen 2028 – riippuen yrityksen alkuperäisestä soveltamisajankohdasta.
- CSDDD-direktiivin täytäntöönpanon ja ensimmäisen soveltamisvaiheen määräajat siirtyvät yhdellä vuodella. Jäsenvaltioiden tulee saattaa direktiivi osaksi kansallista lainsäädäntöä viimeistään heinäkuussa 2027, ja ensimmäinen aalto (Wave 1) yrityksiä aloittaa soveltamisen heinäkuusta 2028 alkaen.
On kuitenkin tärkeää huomioida, että CSRD:n osalta lykkäys ei koske ensimmäisen aallon raportoijia eikä EU:n ulkopuolisia yrityksiä, joihin raportointivelvollisuus laajenee. Sen sijaan CSDDD:n lykkäys koskee myös ensimmäistä aaltoa, mikä tuo lisäaikaa valmistautumiselle.
Miksi tällä on merkitystä?
Vaikka kyseessä on vasta yksi osa laajempaa lainsäädäntökokonaisuutta, tuo aikataulujen selkeyttäminen yrityksille konkreettista helpotusta ja selkeyttä. Monille yrityksille CSRD- ja CSDDD-direktiivien soveltaminen edellyttää merkittäviä muutoksia raportointiprosesseihin, datan hallintaan, vastuuketjun hallintaan ja varmennusmenettelyihin. Lisäaika antaa mahdollisuuden valmistautua paremmin – erityisesti niille toimijoille, joille vastuullisuusraportointi on uutta.
Samalla lainsäätäjille jää enemmän aikaa viimeistellä laajempia Omnibus-paketin sisältämiä sisällöllisiä muutoksia, joihin kuuluvat muun muassa:
- CSRD:n soveltamisalan kaventaminen,
- taksonomiaraportoinnin yksinkertaistaminen ja
- huolellisuusvelvoitteiden kohdentaminen entistä tarkemmin.
Käsittelimme näitä laajempia ehdotettuja muutoksia tarkemmin aiemmassa kirjoituksessamme:
👉 Kestävyysraportointiturbulenssia Euroopassa – Ajaako Omnibus CSRD:n yli?
Yritysten näkökulmasta elää yhä. Vaikka lykkäyksistä on päätetty, muiden muutosehdotusten lopullinen sisältö on vielä avoinna. Siksi on tärkeää seurata sääntelykehitystä aktiivisesti ja varautua eri skenaarioihin – niin aikataulujen kuin sisältövaatimustenkin osalta.
Lue lisää: Euroopan parlamentin lehdistötiedote aiheesta löytyy täältä.