Suomalaisyritysten taloususko nousussa

Grant Thorntonin vuosittaisen tutkimuksen mukaan globaali talousluottamus on nousussa vuoden 2017 alkaessa. Sekä Euroopassa, Yhdysvalloissa että Kiinassa näkyy merkittävä nousu. Suomessa yritysten positiivinen usko tulevaan nousi tutkimushistorian korkeimmaksi ja Suomi siten Euroalueen kolmanneksi optimistisimmaksi taloudeksi ohittaen Saksan ja Ruotsin.

Grant Thorntonin International Business Report (IBR) –tutkimuksessa tutkitaan yritysten odotuksia tulevalle vuodelle. Tutkimuksessa tutkitaan myös yritysten näkemyksiä kasvun esteistä ja konkreettisia toimintasuunnitelmia liiketoiminnan kehittämisessä. Juuri julkistetun uusimman tutkimuksen tulokset kertovat, että vuoden 2016 jälkipuoliskolla yritysten usko tulevaan on noussut merkittävästi.

– Globaalin optimismin takana on varmastikin brexitin ja Yhdysvaltain presidentinvaalien epävarmuuden päättyminen vihdoin. Vaikka joitakin epävarmuustekijöitä on vielä jäljellä, suuntaavat yritykset katseet nyt tulevaisuuteen ja oman toimintansa kehittämiseen. Tämä näkyy yritysten positiivisissa odotuksissa tulosta, myyntihintoja ja kannattavuutta kohtaan, kertoo Grant Thornton Finlandin hallituksen puheenjohtaja Joakim Rehn.

Globaaleissa tuloksissa huomionarvoista on myös selkeä jako kahteen: optimistiseen länsimaailmaan ja Kiinaan sekä pessimistiseen muuhun Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan. Venäjällä yritykset ovat tutkimushistorian (vuodesta 2003) pessimistisimpiä odotuksissaan.

Suomalaisyritysten optimismi uuteen ennätykseen

Tutkimuksessa nousi esiin, että suomalaisyritysten odotukset ovat loikanneet aivan uudelle tasolle vuoden 2016 aikana. Suomessa yritysten usko tulevaan on EU-alueen kolmanneksi korkein Maltan ja Alankomaiden jälkeen ja korkeampi ennen seuraavina tulevia Saksaa ja Ruotsia.

Suomalaisyritysten optimistisuus talouden tulevaisuuteen eri vuosina:

vuosi

vertailuluku

-4

-56

-23

-17

-10

-40

– Vuoden 2016 jälkipuoliskolla nähdään tuloksissa merkittävä nousu. Koko vuoden vertailuluku +43 kalpenee 2016 viimeisen neljänneksen luvun +62 rinnalla. Jo tämän tason pitäminen vuonna 2017 kertoisi erittäin merkittävästä asenneilmaston muutoksesta, puhumattakaan jos optimismi vielä nousee tästä, Rehn sanoo.

Vertailtaessa Ruotsiin, suomalaisyritykset odottavat panostavansa enemmän tutkimukseen ja tuotekehitykseen kuin uuden liiketoiminnan kehittämiseen tai henkilöstön palkkaamiseen. Toisaalta pula osaavasta työvoimasta on tehnyt muutaman vuoden jälkeen paluun suomalaisyritysten tulevaisuuden uhkakuviin. Suomalaisyritysten uhkakuvista merkittävin on edelleen silti taloudellinen epävarmuus, mutta sitä uhkana pitävien yritysten määrä on kääntynyt reippaaseen laskuun. Kehitystoimet suomalaisyrityksissä suunnataan erityisesti myyntitoiminnan kehittämiseen ja uusien tuotteiden tai palveluiden lanseeraamiseen.

Joakim Rehn, hallituksen puheenjohtaja

P : 0400 443 055

S : joakim.rehn@fi.gt.com

Linda Dettmann, viestintäpäällikkö

P : (09) 5123 3341, 040 530 8377

S : linda.dettmann@fi.gt.com

Grant Thornton -raportti (IBR) on kansainvälinen tutkimus, jossa selvitetään vuosittain yli 10 000 yrityksen näkemyksiä ja odotuksia 37 maasta. Tutkimuksessa hyödynnetään useimpien eurooppalaisten osallistujien trenditietoja 23 vuoden ajalta ja Euroopan ulkopuolisissa talouksissa 12 vuoden ajalta. IBR-tutkimukseen osallistuvat sekä pörssiyhtiöt että yksityisomistuksessa olevat yhtiöt. Tutkimusta varten haastateltiin 2 600 toimitusjohtajaa, hallitusten puheenjohtajaa ja muuta johtotason henkilöä kaikilta teollisuudenaloilta.  Talousluottamusta osoittava suhdeluku lasketaan vähentämällä seuraavien 12 kuukauden aikana liiketoimintamahdollisuuksiinsa kielteisesti suhtautuvien osuus niihin myönteisesti suhtautuvien osuudesta.